week 5 en 6 - Reisverslag uit Msambweni, Kenia van project Kenia - WaarBenJij.nu week 5 en 6 - Reisverslag uit Msambweni, Kenia van project Kenia - WaarBenJij.nu

week 5 en 6

Door: Rifca

Blijf op de hoogte en volg project

14 April 2014 | Kenia, Msambweni

Er staat momenteel wat meer wind en de zon word zo nu en dan afgewisseld met dikke regenbuien. het koelt daardoor een beetje af maar de temperatuur zakt overdag niet onder de 30 graden. snachts vind ik het wel wat aangenamer dan een paar weken geleden.
op de Samba hebben we een beetje een tegenslag, er is iets niet goed met de tomaten. volgens specialisten komt het onder anderen door een te weinig aan water. de tomaten groeien wel maar ze worden nog niet echt rijp en een aantal beginnen een zwarte plek te krijgen aan het uiteinde. ook is de opbrengst minder dan verwacht. we hopen hier nog wat mee te kunnen doen dus nog even afwachten. de suikermeloenen gaan tot nu toe wel erg goed. de planten zitten nu in de volle grond in de greenhouse. ze groeien als kool en staan er mooi groen en stevig bij. de jongens zijn lekker aan het pompen, Ramon krijgt al flinke spierballen. Judith is erg geïnteresseerd in de suikerriet plantages en is mee geweest naar een opendag en overleg in de suikerfabriek. ook de zwemlessen die ze geeft is een groot succes de kinderen maken al vorderingen en Judith vind het zelf ook erg leuk om te doen. Ricardo is begonnen met de theorielessen voor zijn Picki Picki rijbewijs (motorrijbewijs) hij moet 3 theorielessen volgen en daarna een paar praktijk lessen en dan het examen. dit gaat helemaal goed komen want hij is een hele goede motorrijder. afgelopen vrijdag waren we uitgenodigd om bij een bruiloft te komen. het was een groot feest en er werd veel gedanst en gezongen. wij dachten wel even van een afstandje te kunnen kijken maar dat zat er natuurlijk niet in. wat is er nou leuker als een paar van die blanken die mee dansen in een traditionele Keniaanse dans. we werden de groep ingetrokken en kregen een doek om gebonden en dansen maar, we deden natuurlijk allemaal mee. ook mochten wij met uitzondering de bruid alvast zien en een dansje met haar maken. het was een hele bijzondere ervaring.
ik heb ook voor het eerst in een matatoe gezeten. ik vond de picki picki al een hele ervaring ( met z'n 4en op 1 motor) maar de matatoe is ook heel grappig. het is een busje voor maximaal 12 personen maar wij zaten er met 18 personen in. de deur kon niet goed dicht en de plak waar ik mijn voeten op zette was zo heet door de motor dat ik gloeiende voeten had. wat een ervaringen allemaal zeg!!

• 17 April 2014 - 14:14

Maran:

Wauwie, wat tof om zo'n bruiloft van heel dichtbij mee te maken! En ik snap dat ze jullie willen zien dansen, maar heb er alle vertrouwen in dat de voetjes van de vloer zijn gegaan!